| 
            | 
           
            
            Pogosto zastavljena vprašanja
              
              vsa pogosto zastavljena 
              vprašanja v .pdf datoteki - 702 kB 
            
            odgovori
             Strategija 
              za soočanje z grožnjami varnosti in stabilnost 21. stoletja 
               
              Ministri za zunanje zadeve držav so na 11. zasedanju Ministrskega 
              sveta OVSE v Maastrichtu 1. in 2.12.2003 sprejeli Strategijo za 
              soočanje z grožnjami varnosti in stabilnosti 21. stoletja, ki na 
              novo opredeljuje prednostne naloge, vire ogrožanja in instrumentarij 
              OVSE za soočanje z njimi. Strategija kot grožnje opredeljuje: meddržavne 
              in notranje konflikte, terorizem in organizirani kriminal, diskriminacijo 
              in nestrpnost, ekonomske dejavnike nestabilnosti ter specifične 
              grožnje varnostno-politične narave. Odgovor nanje je večplasten, 
              celovit, ter v skladu z vrednotami OVSE. Države so same odgovorne 
              za zagotavljanje varnosti svojih državljanov, pri čemer je OVSE 
              pripravljena nuditi ustrezno pomoč. S celovitim pristopom Strategija 
              krepi človekovo varnost ter tako širi območje varnosti in stabilnosti. 
              Sodelovanje med državami mora temeljiti na solidarnosti, partnerstvu 
              in preglednosti. V skladu s tem so se države članice odločile tudi 
              okrepiti sodelovanje z mediteranskimi in azijskimi partnerskimi 
              državami, saj grožnje varnosti in stabilnosti izvirajo tudi iz področij 
              izven OVSE prostora. 
              Preprečevanje 
              konfliktnih situacij in miroljubno reševanje sporov 
              Preprečevanje konfliktnih situacij in miroljubno reševanje sporov 
              sodita med temeljne naloge OVSE. Zaradi celovitega pristopa do teh 
              vprašanj izvajanje aktivnosti OVSE na tem področju ni mogoče omejiti 
              na posamezen organ oz. institucijo. Nekatere izmed njih so: 
            - Forum za varnostno sodelovanje  
              - Urad za demokratične institucije in človekove pravice 
              - Stalni svet OVSE 
              - Osebni predstavniki Predsedujočega OVSE 
              - Ad-hoc usmerjevalne skupine 
              - Center za preprečevanje konfliktov 
            OVSE je razvila številne mehanizme za mirno reševanje sporov. Ti 
              postopki olajšujejo takojšen in neposreden stik med stranmi v konfliktu, 
              ter aktivirajo določene aktivnosti s strani OVSE. Njihova prednost 
              je, da ne potrebujejo soglasja, so lahko sproženi s strani določenega 
              števila držav članic, ter s tem omogočajo takojšen odziv. To so: 
            - Valetta Mechanism določa zasnovo za "OVSE mehanizem reševanja 
              sporov" (OSCE Dispute Mechanism), ki teži k olajševanju reševanja 
              sporov med državami članicami. Mehanizem sestavlja ena ali več oseb, 
              izbranih iz registra usposobljenih kandidatov, ki si bodo prizadevale 
              za stik med stranmi v sporu - posamezno ali skupaj. Omenjene osebe 
              lahko ponudijo splošen ali poseben komentar oziroma nasvet, ki ni 
              zavezujoč za strani v sporu. 
              - Konvencija o spravi in arbitraži v OVSE (Convention on Conciliation 
              and Arbitration within the OSCE) pravno-formalno zavezuje le države 
              članice, ki k njej pristopijo. Pogodbenice Konvencije tudi krijejo 
              stroške Sodišča za spravo in arbitražo, ki ga je ta ustanovila. 
              Konvencija teži k olajševanju reševanja sporov med državami članicami 
              s pomočjo sprave in - v kolikor je to primerno - arbitraže. Sodišče 
              ni stalen organ, temveč seznam ljudi/kandidatov. Komisija za spravo 
              v začetni fazi postopka posluša primer in pripravi poročilo; nakar 
              imata stranki na voljo 30 dni časa, da zaključke Komisije sprejmeta. 
              V kolikor do dogovora ne pride, se poročilo preda v razsojanje Arbitražnemu 
              sodišču, katerega odločitev je zavezujoča. Člani sodišča so eminentne 
              osebnosti s širokimi izkušnjami v mednarodnih zadevah in mednarodnem 
              pravu.  
              - Določila za Spravno komisijo OVSE (Provisions for an OSCE Conciliation 
              Comission) so bila s strani držav članic sprejeta kot dopolnilo 
              "Valetta Mechanism" in ustanavljajo Spravno komisijo, 
              na katero lahko države članice ob medsebojnem soglasju naslovijo 
              spore. Komisija si bo prizadevala za razjasnitev elementov spora 
              ter dosego vsestransko sprejemljive rešitve. 
              - Določila za "obvezno" spravo (Provisions for Directed 
              Conciliation) omogočajo Ministrskemu svetu OVSE ali Visokemu svetu 
              OVSE, da dve državi članici napoti k spravi ter jima pomaga pri 
              razrešitvi spora, ki ga ti nista bili zmožni rešiti v razumnem času. 
              Ministrski ali Visoki svet lahko državi napotita na Spravno komisijo, 
              če sta slednji za to predhodno pisno zaprosili. 
              Boj 
              proti terorizmu 
              Boj proti terorizmu je ena izmed ključnih aktivnosti OVSE. V začetku 
              je bila osrednja pozornost namenjena krepitvi izvajanja obstoječih 
              mehanizmov in dokumentov ter krepitvi sodelovanja z drugimi mednarodnimi 
              organizacijami. V nadaljevanju se je OVSE osredotočil na dvig standardov 
              dela policije, učinkovit nadzor meja, boj zoper nedovoljeno trgovino 
              vseh vrst ter preprečevanje financiranja terorizma. 
            Prva večja tovrstna pobuda je bil Akcijski načrt za boj proti terorizmu, 
              sprejet na Ministrskem svetu v Bukarešti leta 2001, kjer so se države 
              zavezale k boju proti terorizmu v skladu s svojimi mednarodnimi 
              obvezami. V skladu z njimi naj bi države članice postale podpisnice 
              vseh konvencij in protokolov OZN povezanih z bojem proti terorizmu. 
              Načrt odseva večplasten pristop OVSE k varnosti in ugotavlja, da 
              so grožnje terorizma razpršene, ter da se je z njimi potrebno spopadati 
              celostno. 
            Decembra 2001 sta bila na konferenci v Biškeku sprejeta Deklaracija 
              in Akcijski program, ki zahtevata povečano sodelovanje med OVSE 
              in Uradom OZN za droge in kriminal. Ob tem so bile izpostavljene 
              tudi prošnje centralno-azijskih držav po skupnem usposabljanju ter 
              krepitvi vladnih institucij za boj proti terorizmu. Akcijski načrt 
              je Generalnega sekretarja zadolžil, da redno poroča pred Odborom 
              za boj proti terorizmu OZN o pobudah OVSE s tega področja. O vseh 
              aktivnosti OVSE na tem področju mora Generalni sekretar redno obveščati 
              tudi Stalni svet in Ministrski svet. Na podlagi Akcijskega načrta 
              je bil v Sekretariatu ustanovljen Oddelek za boj proti terorizmu 
              (Action against Terrorism Unit - ATU), ki pomaga državam članicam 
              pri uresničevanju zavez. Oddelek pri svojem delu tesno sodeluje 
              z drugimi mednarodnimi organi. 
            Na Ministrskem svetu v Portu leta 2002 je bila sprejeta odločitev 
              o uresničevanju OVSE zavez in aktivnosti za boj proti terorizmu 
              (Implementing the OSCE Commitments and Activities on Combating Terrorism) 
              in OVSE Listina o preprečevanju in boju proti terorizmu (OSCE Charter 
              on Preventing and Combating Terrorism), medtem ko je bila na zasedanju 
              v Maastrichtu leta 2003 sprejeta odločitev o varnosti potovalnih 
              dokumentov ter o podpori odločitvi Foruma za varnostno sodelovanje 
              glede MANPADS (t.j. glede prenosnih sistemov zračne obrambe). 
              
              
             | 
            | 
            
            
               
                 | 
               
               
                 
                    
                   
                  Prednostne naloge OVSE v letu 2005 
                      
                    slovensko: (142 kB) 
                  Pogosto zastavljena vprašanja 
                    več >>> 
                  Publikacija Kultura dialoga: norme načela, 
                    zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih 
                      
                    slovensko: (1,15 MB)  
                  Pilotni projekt izobraževanja o človekovih 
                    pravicah 
                    več 
                    >>> 
                     | 
               
               
                 | 
               
             
            V središču
              
              Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>> 
            
            OSCE Chairmanship Newsletter >>> 
              
            
            Kontakt
            Ministrstvo za zunanje zadeve 
              Prešernova 25 
              SI- 1000 Ljubljana 
              Telefon: +386 1 478 2000 
              Telefaks:+386 1 478 2340 
              E-pošta: gp.mzz@gov.si
             
             
            o strani >>> 
           |