Domov
Predsedovanje
Zgodovina
Predsedujoči
Prednostne naloge
Sporočila za javnost
Dogodki
Pogosto zastavljena vprašanja
Dokumenti
Izjave / govori
Članki / intervjuji
Konference / sestanki
Odločitve / deklaracije
Drugi dokumenti
 


 

Pogosto zastavljena vprašanja

vsa pogosto zastavljena
vprašanja v .pdf datoteki - 702 kB

SPLOŠNO
ZGODOVINA
PROCES ODLOČANJA
VRHUNSKA ZASEDANJA
ORGANI IN INSTITUCIJE
  - Vrhunsko zasedanje (Summit)
  - Pregledna konferenca (Review Conference)
  - Ministrski svet (Ministerial Council)
  - Visoki svet (Senior council)
  - Ekonomski forum (Economic Forum)
  - Stalni svet (Permanent Council - "PC")
  - Pripravljalni odbor Stalnega sveta (Preparatory Committee - "PrepComm")
  - Forum za varnostno sodelovanje (Forum for Security Cooperation - FSC)
  - Svetovalni odbor za upravljanje in finance (Advisory Committee on Management and Finance -ACMF)
  - Kontaktni skupini (Contact Groups)
  - Delovne skupine in Neformalne odprte skupine prijateljev (Working Groups and Informal Open-ended Groups of Friends)
  - Letna pregledna varnostna konferenca (Annual Security Review Conference - ASRC)
  - Predsedujoči OVSE (Chairman-in-Office)
  - Parlamentarna skupščina (Parliamentary Assembly)
  - Sekretariat (Secretariat)
  - Generalni sekretar (Secretary General)
  - Urad za demokratične institucije in človekove pravice (Office for Democratic Institutions and Human Rights - ODIHR)
  - Visoki komisar za narodne manjšine (High Commissioner on National Minorities - HCNM)
  - Predstavnik za svobodo medijev (Representative on Freedom of the Media - RFoM)
  - Posebni predstavnik za boj proti trgovini z ljudmi (Special Representative in Combating Trafficking in Human Beings)
  - Sodišče za spravo in arbitražo (Court of Conciliation and Arbitration)
INSTRUMENTI
SODELOVANJE Z MEDNARODNIMI ORGANIZACIJAMI

odgovori

na vrh >>>Splošno

Organizacija za varnost in sodelovanje v Evropi (OVSE) predstavlja s 55 sodelujočimi državami največjo regionalno mednarodno organizacijo. V regiji, ki jo pokriva, je OVSE primarni instrument za zgodnje opozarjanje, preprečevanje konfliktov, pokonfliktno obnovo in krizno upravljanje.

Zagotavljanje varnosti s strani OVSE temelji na sodelovanju in celostnem pristopu do problemov, s katerimi se le ta sooča. Prednostne naloge njenega delovanja predstavljajo: a) utrjevanje skupnih vrednot držav članic in izgradnja demokratične družbe, ki temelji na vladavini prava, b) preprečevanje lokalnih konfliktov ter stabilizacija in vzpostavljanje miru na konfliktnih območjih, c) soočanje z varnostnimi grožnjami ter preprečevanje nastajanja novih političnih, ekonomskih in socialnih razlik. Temeljni dokument OVSE predstavlja Helsinška sklepna listina, ki definira zaveze na politično-vojaškem in ekonomsko-okoljevarstvenem področju ter področju človekovih pravic.

Glavne naloge Organizacije so: ukrepi za krepitev zaupanja in varnosti, zgodnje opozarjanje, preventivna diplomacija, preprečevanje konfliktov, pokonfliktna obnova, varstvo človekovih pravic, nadzor nad orožjem, ukrepi za krepitev zaupanja in varnosti, krepitev civilne družbe, demokratizacija, izgradnja institucij, opazovanje volitev, vzpostavitev sodnega sistema, usposabljanje policije ter boj proti terorizmu, organiziranemu kriminalu in trgovini z ljudmi.

OVSE po mednarodnem pravu nima pravnega statusa. Države, vključene v OVSE, se formalno-pravno naslavljajo kot "sodelujoče države", in ne kot "države članice", ki so pristopile h konkretnemu ustanovnemu aktu. Njene odločitve niso pravno, temveč politično zavezujoče. Navkljub temu ima številne lastnosti mednarodnih organizacij – stalne organe odločanja, stalni sedež in institucije, stalno osebje, redni proračun in misije ter urade v številnih državah. Sedež organizacije je na Dunaju. Nekateri uradi in institucije, ki delujejo v njenem okviru, pa so še v Kopenhagnu, Ženevi, Haagu, Pragi in Varšavi. Poleg teh deluje tudi 18 terenskih misij na področju Jugovzhodne Evrope, Vzhodne Evrope, Kavkaza, in Centralne Azije.

Pri izvajanju svojih dejavnosti in uresničevanju zastavljenih ciljev se OVSE intenzivno sodeluje z drugimi mednarodnimi organizacijami – OZN, Svet Evrope, EU, NATO.

Države članice OVSE so: Albanija, Andora, Armenija, Avstrija, Azerbajdžan, Belorusija, Belgija, Bosna in Hercegovina, Bolgarija, Ciper, Češka, Danska, Estonija, Finska, Francija, Gruzija, Grčija, Hrvaška, Islandija, Irska, Italija, Kanada, Kazahstan, Kirgizija, Latvija, Lichtenstein, Litva, Luksemburg, Madžarska, Makedonija, Malta, Moldavija, Monaco, Nemčija, Nizozemska, Norveška, Poljska, Portugalska, Romunija, Rusija, San Marino, Slovaška, Slovenija, Srbija in Črna Gora, Sveti sedež, Španija, Švedska, Švica, Tadžikistan, Turčija, Turkmenistan, Ukrajina, Uzbekistan, Velika Britanija, Združene države Amerike.

OVSE ima vzpostavljene tudi partnerske odnose s šestimi sredozemskimi državami t.i. Mediteranski partnerji za sodelovanje (Alžirija, Egipt, Izrael, Jordanija, Maroko, Tunizija) ter petimi azijskimi državami t.i. Partnerji za sodelovanje (Afganistan, Japonska, Južna Koreja, Mongolija in Tajska).


na vrh >>>Zgodovina

Zgodovina OVSE sega v sredino 60-tih let prejšnjega stoletja, ko je takratna Sovjetska zveza predlagala sklic Evropske varnostne konference, ki bi sprejela pravno zavezujoč tekst, s katerim bi potrdili obstoječe meje v Evropi in postavili okvir gospodarskega sodelovanja med Vzhodom in Zahodom.

Začetek t.i. helsinškega procesa predstavlja otvoritev Konference o varnosti in sodelovanju v Evropi (KVSE) v Helsinkih 3. julija 1973. V prvi fazi procesa je 35 zunanjih ministrov iz vseh evropskih držav (razen Albanije), ZDA in Kanade sprejelo t.i. Modro knjigo in predstavilo stališča svojih vlad glede varnosti in sodelovanja v Evropi ter nadaljnjega delovanja Konference. Druga faza je potekala v Ženevi od 18. septembra 1973 do 21. julija 1975, ko so strokovnjaki 35-ih držav v prvih multilateralnih pogajanjih med Vzhodom in Zahodom oblikovali Sklepno listino KVSE. V tretji fazi - od 30. julija do 1. avgusta 1975 - je 35 predsednikov držav oz. vlad v Helsinkih podpisalo Helsinško sklepno listino (Helsniki Final Act). S njenim podpisom so države izrazile podporo nadaljevanju s Konferenco osnovanega multilateralnega procesa, v katerem bi prihajalo do periodične izmenjave stališč glede izvajanja določil navedenih v dokumentu, ter nalog definiranih na Konferenci, kot tudi glede poglabljanja medsebojnih odnosov, izboljšanja varnostne situacije in nadaljnjega procesa sodelovanja.

Helsinška sklepna listina potrjuje 10 načel miroljubnega sožitja (t.i. helsinški dekalog), s katerimi so bili vzpostavljeni temeljni standardi o odnosih med državami, ter standardi ravnanja držav do svojih državljanov: 1. suverena enakost držav; 2. izogibanje grožnji s silo in njeni uporabi; 3. nedotakljivost meja; 4. ozemeljska celovitost držav; 5. mirno reševanje sporov; 6. nevmešavanje v notranje zadeve; 7. spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin; 8. enakopravnost in samoodločba narodov; 9. sodelovanje med državami; 10. izpolnjevanje obveznosti po mednarodnem pravu.
Vzpostavljene so bile tri dimenzije sodelovanja (t.i. košarice), ki so določile prvenstvena področja delovanja OVSE: (1) politično-vojaški vidiki varnosti, (2) sodelovanje na ekonomskem, znanstvenem, tehnološkem in okoljskem področju, (3) sodelovanje na humanitarnem in ostalih področjih (človekove pravice, sodelovanje na področju kulture in izobraževanja).

S spremembami v 80-ih in začetku 90-ih let prejšnjega stoletja je morala KVSE svoje aktivnosti prilagoditi nastalim razmeram in prevzeti nove naloge. Tako je bila 21. novembra 1990 podpisana Pariška listina za novo Evropo, ki je postavila prve temelje za institucionalizacijo KVSE kot foruma za politične konzultacije. Ob tem je bilo odločeno, da se politične konzultacije izvajajo na ravni predsednikov držav oz. vlad vsaki dve leti, da se ministri za zunanje zadeve sestanejo najmanj enkrat letno kot formalni Svet, ter da se visoki uradniki zunanjih ministrstev sestajajo občasno kot Odbor visokih uradnikov. Oblikovan je bil tudi Sekretariat, Center za preprečevanje konfliktov in Urad za svobodne volitve.

Na nadaljevalnem sestanku v Helsinkih od 24. marca do 8. julija 1992 so bili ustanovljeni Forum za varnostno sodelovanje, Visoki komisar za narodne manjšine, Ekonomski forum in Finančni odbor ekspertov v okviru Odbora visokih uradnikov. Takrat je bila formalno ustanovljena tudi funkcija Predsedujočega (Chairman-In-Office), ki je odgovoren za koordinacijo in konzultacije o vseh aktualnih KVSE zadevah.

Na Ministrskem svetu v Stockholmu od 14. do 15. decembra 1992 je bila ustanovljena funkcija Generalnega sekretarja.

Zaradi navedenih institucionalnih sprememb je KVSE iz procesa prerasla v organizacijo, ter se tako na Vrhunskem zasedanju v Budimpešti leta 1994 preimenovala v Organizacijo za varnost in sodelovanje v Evropi - OVSE. Ob tem so se organi preimenovali v Ministrski svet (prej Svet KVSE), Visoki svet (prej Odbor visokih uradnikov) in Stalni svet (prej Stalni odbor). Povečale so se pristojnosti Predsedujočega OVSE, Generalnega sekretarja, Visokega komisarja za narodne manjšine in Urada za demokratične institucije in človekove pravice (ODIHR).

na vrh >>>Proces odločanja

Na temelju enakosti vseh držav članic in kooperativnega pristopa k varnosti se odločitve v OVSE sprejemajo s konsenzom - odločitev je sprejeta, če nobena država ne izrazi zadržka do predloga. Dokumenti in odločitve so za države članice OVSE politično zavezujoči ter pričnejo veljati s trenutkom, ko je bilo doseženo soglasje. S sprejemom novega dokumenta prejšnji ne postane neveljaven, temveč posamezni dokumenti gradijo drug na drugem in tvorijo t.i. aquis OVSE, katerega morajo sprejeti vse nove članice.

Po sprejemu odločitve s konsenzom lahko vsaka država članica poda interpretativno izjavo, v kateri pojasni svoje zadržke. Izjava je podana v pisni obliki in se doda k sprejeti odločitvi oziroma zapisniku sestanka.

V posebnih primerih se lahko odločitve sprejmejo brez soglasja vseh držav.

Postopek odločanja v OVSE pozna t.i. načelo konsenz minus ena, kjer se odločitev sprejme tudi brez soglasja države, proti kateri se ukrepi uvedejo. Slednje je bilo doslej uporabljeno zgolj enkrat - leta 1992, ko se je odločalo o suspenzu članstva tedanje Jugoslavije.
Druga izjema je t.i. konsenz minus dva, po katerem lahko Ministrski svet dvema državama v sporu ukaže, da poiščeta možnost sprave, četudi ti dve izrazita zadržke. Ta izjema še ni bila uporabljena.

V primerih, ko ni mogoče doseči konsenza, lahko Predsedujoči povzame vsebino sestanka ter v tej luči poda izjavo, povzetek ali zaključke, ki so na njegovo zahtevo lahko pripeti k zapisniku sestanka. Države članice imajo možnost komentiranja izjave, vendar se njihova stališča ne obravnavajo kot interpretativne izjave in niso dodane k izjavi Predsedujočega.

Proces odločanja usklajuje Predsedujoči OVSE. Le ta je odgovoren za pripravo programa in organizacijo dela vseh pogajalskih in organov odločanja OVSE. Prav tako organizira neformalne sestanke predstavnikov držav članic, na katerih se razpravlja in pogaja o posameznih odločitvah, izjavah in dokumentih, ki so kasneje tudi formalno sprejeti.

na vrh >>>Vrhunska zasedanja

Vrhunska zasedanja predsednikov držav oz. vlad OVSE potekajo praviloma vsaki dve leti. Na njih se določajo in sprejemajo prednostne usmeritve in naloge Organizacije.

Helsinki, 30.7. - 1.8.1975
Sprejeta je bila Helsinška sklepna listina, s katero so bili določeni trije sklopi zavez (t.i. košaric) na politično-vojaškem in ekonomsko-okoljevarstvenem področju ter področju človekovih pravic. Določeni so bili temeljni standardi ravnanja držav (t.i. dekalog) ter ukrepi za krepitev zaupanja. Listina predstavlja tudi osnovo za sodelovanje na področju gospodarstva, znanosti, tehnologije, okolja in humanitarnih zadev.

Pariz, 19. - 21.11.1990
Na zasedanju je bila sprejeta Pariška listina za novo Evropo, ki je formalno zaznamovala zaključek hladne vojne ter začela institucionalizacijo KVSE. Udeleženci so pozdravili podpis Pogodbe o konvencionalnih silah v Evropi (CFE). Ustanovljen je bil Urad za svobodne volitve, ki se je dve leti kasneje preimenoval v Urad za demokratične institucije in človekove pravice (ODIHR).

Helsinki, 9. - 10.7.1992
Ministri držav OVSE so sprejeli Helsinški dokument KVSE 1992 - Izzivi sprememb, ki ugotavlja, da je KVSE regionalni dogovor v smislu VIII. poglavja Ustanovne listine OZN. Ustanovljen je bil institut Visokega komisarja za narodne manjšine, Forum za varnostno sodelovanje ter Ekonomski forum. Sprejeta je bila odločitev o umiku tujih sil z Baltika ter potrjena odločitev o suspenzu članstva tedanje Jugoslavije.

Budimpešta, 5. - 6.12.1994
Sprejet je bil dokument z naslovom Proti pristnemu partnerstvu novega obdobja, ki je formaliziral spremembo imena iz KVSE v OVSE ter začel razpravo o skupnem in celostnem varnostnem modelu za Evropo 21. stoletja. Na zasedanju je bil formalno sprejet Kodeks obnašanja pri politično-vojaških aspektih varnosti.

Lizbona, 2. - 3.12.1996
V lizbonski Deklaraciji o skupnem in celostnem varnostnem modelu za Evropo 21. stoletja so bili zapisani varnostni izzivi in možnosti za sodelovanje pri soočanju z njimi. Odobren je bil Okvir za nadzor nad orožjem in razvoj programa Foruma za varnostno sodelovanje. Ministri OVSE so pozvali Stalni svet k imenovanju predstavnika OVSE za svobodo medijev ter sprejeli izjave o konfliktu v Gorskem Karabahu.

Istanbul, 18. - 19.11.1999
Sprejeta je bila Listina o evropski varnosti, ki predstavlja podlago za kooperativno varnost, ter krepitev sodelovanja OVSE z ostalimi mednarodnimi organizacijami in institucijami. Ustanovljene so bile ekipe za hitro strokovno pomoč in sodelovanje - REACT; Operacijski center v Sekretariatu OVSE, ki omogoča učinkovito pripravo in načrtovanje hitre namestitve operacij OVSE na terenu ter Pripravljalni odbor pod vodstvom Stalnega sveta za izboljšanje procesa konzultacij v OVSE. Ministri so sprejeli tudi Deklaracijo Istanbulskega vrha.

na vrh >>>Organi in institucije

na vrh >>>Vrhunsko zasedanje (Summit)
predsednikov držav oz. vlad držav OVSE - poteka praviloma vsaki dve leti. Na njem se določajo in sprejemajo prednostne usmeritve in naloge Organizacije. Zadnje tako zasedanje je bilo leta 1999 v Istanbulu.

na vrh >>>Pregledna konferenca (Review Conference)
poteka pred vsakokratnim vrhunskim zasedanjem. Na njej se preučijo aktivnosti in uresničevanje sprejetih odločitev in zavez, ter pripravijo osnutki dokumentov, odločitev in izjav, ki bodo sprejete na vrhunskem zasedanju.

na vrh >>>Ministrski svet (Ministerial Council)
na ravni zunanjih ministrov članic OVSE se sestaja v letih, ko ni vrhunskih zasedanj. Na zasedanju zunanji ministri razpravljajo o vseh pomembnih zadevah iz področja delovanja OVSE, pregledajo in ocenijo aktivnosti Organizacije ter zagotovijo njihovo usklajenost z osnovni političnimi cilji OVSE. Sprejete so ustrezne odločitve za nadaljnje delo. Ministrskemu svetu, ki praviloma poteka v predsedujoči državi, predseduje Predsedujoči OVSE.

na vrh >>>Visoki svet (Senior council)
sestavljajo politični direktorji z zunanjih ministrstev držav OVSE. Ustanovljen je bil z namenom priprave dela in uresničevanja odločitev Ministrskega sveta, ter za nadzor, upravljanje in koordinacijo zadev OVSE v času med zasedanji le tega. Proces institucionalizacije Organizacije je vodil v prenos številnih nalog Visokega sveta na Stalni svet. Tako se je od leta 1997 Visoki svet sestajal enkrat letno v Pragi zgolj kot Ekonomski forum.

na vrh >>>Ekonomski forum (Economic Forum)
je bil ustanovljen na podlagi odločitve ministrskega zasedanja v Pragi leta 1992 z namenom spodbujanja dialoga o tranziciji in razvoju v tržno gospodarstvo kot pomembnega prispevka k izgradnji demokracije. Srečanja potekajo v okviru Visokega sveta OVSE enkrat letno v Pragi. Forum predstavlja priložnost za izmenjavo pogledov na aktualna ekonomska vprašanja ter predstavitev praktičnih rešitev razvoja sistema prostega trga in gospodarskega sodelovanja med državami.

na vrh >>>Stalni svet (Permanent Council - "PC")
je glavni organ OVSE za sprejemanje odločitev, politični dialog in razpravo. Sestavljajo ga stalni predstavniki držav članic pri OVSE, ki se enkrat tedensko (praviloma ob četrtkih) sestajajo na Dunaju in obravnavajo aktualno dogajanje na vseh področjih delovanja ter sprejemajo odločitve glede nadaljnjih aktivnosti. Stalni svet se občasno sestaja na ravni političnih direktorjev kot Okrepljeni Stalni svet (Reinforced Permanent Council). Poleg formalnih zasedanj Stalnega sveta potekajo na Dunaju številni neformalni sestanki ter sestanki posameznih odborov, ki omogočajo izmenjavo mnenj glede številnih zadev, obravnavanih v okviru OVSE.

na vrh >>>Pripravljalni odbor Stalnega sveta (Preparatory Committee - "PrepComm")
predstavlja forum za formalne politične konzultacije o vseh zadevah, vključno z rednimi poročili o aktivnostih predsedujoče države. Pripravlja odločitve, ki jih sprejme Stalni svet, ter dokumente, ki bodo posredovani Ministrskemu svetu.

na vrh >>>Forum za varnostno sodelovanje (Forum for Security Cooperation - FSC)
se sestaja enkrat tedensko na Dunaju. V njegovem okviru poteka razprava in sprejemanje odločitev glede vojaških vidikov varnosti in stabilnosti na področju OVSE. Ima samostojen mandat in lasten štirimesečni ciklus predsedovanja, ločen od predsedovanja OVSE. Glavni cilji so: pogajanja o nadzoru nad orožjem, razorožitvi in ukrepih za krepitev varnosti in zaupanja; redne konzultacije in intenzivno sodelovanje pri zadevah, povezanih z varnostjo; zmanjševanje tveganja konfliktov in uresničevanje dogovorjenih ukrepov. Skupna zasedanja Foruma za varnostno sodelovanje in Stalnega sveta potekajo največ trikrat letno.

na vrh >>>Svetovalni odbor za upravljanje in finance (Advisory Committee on Management and Finance - ACMF)
je zadolžen za oblikovanje letnega proračuna OVSE, ki je ključnega pomena za nemoteno izvajanje aktivnosti Organizacije, vključno z delovanjem terenskih misij. Sprejem le-tega ne pomeni zgolj odločitve o finančnih in administrativnih vprašanjih delovanja OVSE, temveč izraža tudi določene politične usmeritve njenega delovanja. Slovenija je vodenje Odbora prevzela 1. oktobra 2004.

na vrh >>>Kontaktni skupini (Contact Groups)
predstavljata obliko partnerskega sodelovanja OVSE s šestimi sredozemskimi državami t.i. Mediteranski partnerji za sodelovanje (Alžirija, Egipt, Izrael, Jordanija, Maroko, Tunizija) ter petimi azijskimi državami t.i. Partnerji za sodelovanje (Afganistan, Japonska, Južna Koreja, Mongolija in Tajska). Skupinama predsedujeta prihajajoča in odhajajoča članica OVSE Trojke.

na vrh >>>Delovne skupine in Neformalne odprte skupine prijateljev (Working Groups and Informal Open-ended Groups of Friends)
ustanavlja država predsedujoča OVSE, ki določi tudi predsedujočega posamezni skupini. Njihov namen je zagotavljanje večje preglednosti in učinkovitosti pri konzultacijah z državami članicami. V omenjenih skupinah običajno sodelujejo veleposlaniki ali člani stalnih misij pri OVSE, ki imajo interes oziroma znanje s področja, s katerim se ukvarja posamezna skupina. Skupine o svojem delu poročajo Pripravljalnemu odboru ali Stalnemu svetu. Slednjemu se preko Pripravljalnega odbora posredujejo tudi osnutki dokumentov.

na vrh >>>Letna pregledna varnostna konferenca (Annual Security Review Conference - ASRC)
predstavlja forum za izmenjavo mnenj o aktualnih zadevah OVSE ter za oblikovanje smernic nadaljnjega delovanja. Vsebinsko zajema vse tri dimenzije OVSE. Na konferenci se opravi pregled varnostnih razmer na področju OVSE ter oceni dejavnost v preteklem letu. Izvede se tudi pregled rezultatov nadzora nad oborožitvijo, razorožitvijo ter ukrepov za krepitev varnosti in zaupanja.

na vrh >>>Predsedujoči OVSE (Chairman-in-Office)
je minister za zunanje zadeve države članice, ki tisto leto predseduje OVSE. Odgovoren je za izvedbo in usklajevanje aktivnosti OVSE, pri čemer mu pomagajo Generalni sekretar in ministrska OVSE Trojka; t.j. prejšnji, sedanji in prihodnji predsedujoči Organizaciji. Osrednje naloge Predsedujočega obsegajo pripravo dnevnega reda dela, koordinacijo aktivnosti posameznih organov in institucij OVSE, predstavljanje Organizacije navzven ter nadzorovanje aktivnosti, povezanih s preprečevanjem konfliktov, kriznim upravljanjem in pokonfliktno obnovo.

na vrh >>>Parlamentarna skupščina (Parliamentary Assembly)
trenutno šteje 317 poslancev iz držav članic OVSE in se sestaja dvakrat letno. Ustanovljena je bila z namenom spodbujanja večje vključenosti predstavnikov nacionalnih parlamentov v aktivnosti OVSE - zlasti na področju krepitve demokratičnih institucij v državah OVSE, pri razvoju in promoviranju mehanizmov za preprečevanje in reševanje konfliktov ter razvoju institucij OVSE. Posebej aktivna je na področju opazovanja volitev. Sedež Sekretariata Parlamentarne skupščine je v Kopenhagnu. Funkcijo predsednika opravlja Alcee L. Hastings.

na vrh >>>Sekretariat (Secretariat)
zagotavlja administrativno podporo zasedanjem Stalnega sveta, vodenje arhiva OVSE, distribucijo dokumentov na zahtevo držav članic, informiranje javnosti o glavnih aktivnostih OVSE ter operativno podporo celotni Organizaciji. Z odločitvijo Vrhunskega zasedanja v Parizu je bil prvotno ustanovljen v Pragi, kasneje pa se je na podlagi odločitve Ministrskega sveta v Rimu preselil na Dunaj.

Sekretariat sestavljajo:

- Urad generalnega sekretarja (Office of the Secretary General) koordinira podporo predsedujoči državi, ter tako predstavlja osnovno točko vsakodnevnega usklajevanja s predsedujočo v luči čim hitrejšega in nemotenega pretoka informacij. Urad skrbi za vodenje delovanja Sekretariata (Executive management), obveščanje javnosti (Press and Public Information Section), nudenje pravne pomoči (Legal services), notranji nadzor (Internal oversight), vzdrževanje stikov z mednarodnimi in nevladnimi organizacijami, mediteranskimi in azijskimi partnerji ter drugimi državami (External co-operation), varnost (Security coordinator). Med njegove naloge sodijo tudi aktivnosti na področju enakopravnosti spolov (Gender issues), policijskih zadev (Strategic Police Matters Unit), boja proti terorizmu (Action Against Terrorism Unit) ter nedovoljene trgovine (Anti-Traficking Unit)

- Koordinator ekonomskih in okoljevarstvenih aktivnosti OVSE (Coordinator of OSCE Economic and Environmental Activities) si prizadeva za krepitev sposobnosti Stalnega sveta in institucij OVSE, da se ustrezno odzivajo na ekonomske, socialne in okoljevarstvene izzive varnosti. Deluje v podporo Predsedujočega OVSE. Zadolžen je za: tesnejše sodelovanje OVSE z relevantnimi mednarodnimi organizacijami; krepitev ekonomske, okoljevarstvene in socialne komponente delovanja terenskih misij; poglobitev sodelovanja s Parlamentarno skupščino OVSE; širitev stikov OVSE z nevladnimi organizacijami in zasebnim sektorjem ter oblikovanje programov dodatnih aktivnosti, vezanih na ekonomsko in okoljevarstveno dimenzijo OVSE. Funkcijo koordinatorja opravlja Marcin Swiecicki.

- Center za preprečevanje konfliktov (Conflict Prevention Centre - CPC) je bil ustanovljen na Vrhunskem zasedanju v Parizu z namenom tesnejšega sodelovanja in koordiniranja aktivnosti terenskih misij OVSE. Center ima ključno vlogo pri podpori delovanja terenskih misij, saj koordinira njihove aktivnosti, jim pomaga pri uresničevanju mandatov ter predstavlja stičišče za usklajevanje aktivnosti v politično-vojaški dimenziji. Poleg tega je zadolžen za podporo Predsedujočemu OVSE, Generalnemu sekretarju ter vsem organom odločanja v OVSE glede izvrševanja nalog na področju zgodnjega opozarjanja, preprečevanja konfliktov, kriznega upravljanja in pokonfliktne obnove. Načrtuje in izvaja srečanja vodij misij; zagotavlja vsebinsko podporo pri pripravi Letne pregledne varnostne konference; pomaga predsedujoči državi pri pripravi obiskov vodij misij na Dunaju; sodeluje pri vseh zadevah povezanih z mandati misij in terenskimi aktivnostmi; nudi pomoč osebnim predstavnikom Predsedujočega OVSE, ipd..

V okviru Centra delujejo Oddelek za podporo terenskim misijam (Mission Programme Section - MPS), Oddelek za načrtovanje operacij (Operations Planning Unit - OPU). Slednji vključuje tudi delovno skupino za upravljanje z mejami (border management issues), političnega analitika in situacijsko sobo (Situation Room), ki predstavlja 24-urno dežurno službo za vzpostavljanje stikov z misijami in ostalimi terenskimi aktivnostmi ter kontaktno točko za vse zadeve povezane z varnostjo v Sekretariatu in na terenu. V strukturi Centra deluje Skupina za koordiniranje projektov (Project Management Cell) in Skupina za podporo Forumu za varnostno sodelovanje (Forum for Security Cooperation Support Unit).

- Oddelek za človeške vire (Department of Human Resources),
- Oddelek za upravljanje in finance (Department of Management and Finance),
- Urad sekretariata v Pragi (Prague Office of the Secretariat).

na vrh >>>Generalni sekretar (Secretary General)
s sedežem na Dunaju deluje kot predstavnik Predsedujočega OVSE in ga podpira v vseh aktivnostih, ki vodijo k uresničevanju ciljev OVSE. Ob sprejemu ministrske odločitve v Stockholmu leta 1992, s katero je bil ustanovljen omenjeni institut, je bilo določeno, da avtoriteta Generalnega sekretarja izhaja iz skupne odločitve držav članic, pri čemer le ta deluje v skladu s smernicami predsedujoče države.

Med njegove naloge sodi upravljanje s strukturami in operacijami OVSE - vključno s Sekretariatom; aktivno sodelovanje s Predsedujočim OVSE pri pripravi in vodenju sestankov; zagotavljanje uresničevanja odločitev; predstavljanje politike in delovanja OVSE v mednarodnem okviru; vzdrževanje stikov z drugimi mednarodnimi organizacijami; svetovanje o finančnih učinkih posameznih predlogov in zagotavljanje ekonomičnega delovanja institucij. Prav tako zagotavlja skladnost delovanja misij in institucij OVSE s pravili; redno poroča organom OVSE o aktivnostih Sekretariata in terenskih misij ter pripravlja Letno poročilo OVSE. Odgovoren je za administrativni, finančni in kadrovski del delovanja OVSE; organizacijo konferenc; prevajanje; informacijsko tehnologijo ter obveščanje javnosti. Generalnega sekretarja na predlog predsedujoče države potrdi Ministrski svet. Mandat traja tri leta z možnostjo podaljšanja za dve dodatni leti. Funkcijo generalnega sekretarja OVSE opravlja Ján Kubiš.

na vrh >>>Urad za demokratične institucije in človekove pravice (Office for Democratic Institutions and Human Rights - ODIHR)
s sedežem v Varšavi je glavna institucija odgovorna za: promocijo demokratičnih volitev; praktično podporo pri vzpostavljanju demokratičnih institucij in sistema človekovih pravic, krepitev civilne družbe in vladavine prava, ter prispevek k zgodnjemu ugotavljanju in preprečevanju konfliktov. Urad je tudi kontaktna točka za vprašanja Romov in Sintov. Ustanovljen je bil na Vrhunskem zasedanju v Parizu kot Urad za svobodne volitve, na Vrhunskem zasedanju v Helsinkih pa je bil njegov mandat razširjen tudi na druga področja. Funkcijo direktorja urada opravlja Christian Strohal.

na vrh >>>Visoki komisar za narodne manjšine (High Commissioner on National Minorities - HCNM)
je zadolžen za zgodnje ugotavljanje in reševanje medetničnih napetosti, ki bi lahko ogrozile mir, stabilnost in prijateljske odnose med državami članicami OVSE. Institut Visokega komisarja je bil ustanovljen na Vrhu OVSE v Helsinkih leta 1992 in deluje kot instrument preventivne diplomacije. Deluje neodvisno od vseh vpletenih strani, opravlja "on-site" misije, ter promovira dialog, zaupanje in sodelovanje. Sedež ima v Haagu. Funkcijo Visokega komisarja opravlja Rolf Ekeus.

na vrh >>>Predstavnik za svobodo medijev (Representative on Freedom of the Media - RFoM)
spremlja razvoj medijev v državah OVSE, pomaga vladam pri spodbujanju svobode, neodvisnosti in pluralizacije medijev ter opozarja v primeru kršitev svobode izražanja. Funkcijo Predstavnika za svobodo medijev opravlja Miklos Haraszti.

na vrh >>>Posebni predstavnik za boj proti trgovini z ljudmi (Special Representative in Combating Trafficking in Human Beings)
deluje na področju celostnega pristopa do problematike trgovanja z ljudmi. Zadolžen je za izvajanje Akcijskega načrta OVSE za boj zoper trgovino z ljudmi. Funkcijo Posebne predstavnice opravlja Helga Konrad.

na vrh >>>Sodišče za spravo in arbitražo (Court of Conciliation and Arbitration)
je bilo ustanovljeno z namenom reševanja sporov med državami članicami OVSE, ki so pogodbenice Konvencije o spravi in arbitraži v okviru OVSE, ki je stopila v veljavo 5.12.1994. Do danes je konvencijo ratificiralo 33 držav članic. Sodišče ni stalni organ, temveč se ustanovi "ad hoc", v kolikor je nanj naslovljena prošnja za rešitev spora. Komisija za spravo v začetni fazi postopka posluša primer in pripravi poročilo; nakar imata stranki na voljo 30 dni časa, da zaključke Komisije sprejmeta. V kolikor do dogovora ne pride, se poročilo preda v razsojanje Arbitražnemu sodišču, katerega odločitev je zavezujoča. Člani sodišča so eminentne osebnosti s širokimi izkušnjami v mednarodnih zadevah in mednarodnem pravu. Doslej na sodišče ni bil naslovljen še noben primer. Funkcijo predsednika sodnika opravlja Robert Badinter.

na vrh >>>Instrumenti
OVSE ima za izvajanje svojih aktivnosti na voljo naslednje instrumente:

- Terenske misije so eden izmed primarnih in najpogosteje uporabljenih instrumentov za dolgoročno preprečevanje konfliktov, krizno upravljanje, reševanje konfliktov ter pokonfliktno obnovo.
- Misije za ugotavljanje dejstev in misije poročevalcev, so kratkoročni obiski strokovnjakov in drugih predstavnikov OVSE, katerih naloga je ugotavljanje dejstev, poročanje organom OVSE o svojih ugotovitvah ter priprava priporočil.
- Osebni predstavniki Predsedujočega OVSE, so običajno izkušeni diplomati ali ugledne politične osebnosti iz držav OVSE, ki so imenovane in pooblaščene s strani Predsedujočega, da mu na podlagi jasnega mandata pomagajo pri reševanju kriz ali konfliktov.
- "Ad-hoc" usmerjevalne skupine sestavlja manjše število držav, vključno z OVSE Trojko, katerih namen je pomoč Predsedujočemu pri specifičnih nalogah - zlasti na področju preprečevanja konfliktov, kriznem upravljanju in reševanju sporov.
- Mehanizme za mirno reševanje sporov je mogoče aktivirati brez konsenza, ter tako ob soglasju omejenega števila držav omogočajo hitro odzivanje in vzpostavitev takojšnjih stikov med stranmi v sporu.
- Mirovne operacije so lahko vzpostavljene v primeru konfliktov med državami članicami OVSE ali v njih samih. Ta možnost doslej še ni bila uporabljena.

na vrh >>>Sodelovanje z mednarodnimi organizacijami
Temeljno podlago za krepitev sodelovanja OVSE z drugimi mednarodnimi organizacijami predstavljata Platforma kooperativne varnosti, ki je bila sprejeta na vrhunskem zasedanju v Istanbulu leta 1999, ter Strategija soočanja z grožnjami varnosti in stabilnosti v 21. stoletju, sprejeta na ministrskem zasedanju v Maastrichtu. Glavni načeli medsebojnega sodelovanja sta krepitev organizacij ter učinkovit multilateralizem.

Izmed 55 držav OVSE, ki so obenem članice OZN, je 46 članic Sveta Evrope, 26 članic NATO in 25 članic EU. Zato predstavlja pretežni del tozadevnih aktivnosti OVSE sodelovanje z OZN in njenimi specializiranimi agencijami, Svetom Evrope, EU in NATO. Vse omenjene organizacije se soočajo s podobnimi vprašanji, vendar vsaka s svojega zornega kota. V ta namen so med njimi vzpostavljeni redni stiki. V praksi je medsebojno sodelovanje najbolj razvejano z EU in NATO.

na vrh >>>


 

Prednostne naloge OVSE v letu 2005
slovensko: (142 kB)

Pogosto zastavljena vprašanja
več >>>

Publikacija Kultura dialoga: norme načela, zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih
slovensko: (1,15 MB)

Pilotni projekt izobraževanja o človekovih pravicah
več >>>

V središču

Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>>

OSCE Chairmanship Newsletter >>>

Kontakt

Ministrstvo za zunanje zadeve
Prešernova 25
SI- 1000 Ljubljana
Telefon: +386 1 478 2000
Telefaks:+386 1 478 2340
E-pošta: gp.mzz@gov.si

o strani >>>