| 
            | 
           
            
            Pogosto zastavljena vprašanja
              
              vsa pogosto zastavljena 
              vprašanja v .pdf datoteki - 702 kB 
            
              odgovori
             Splošno 
            Organizacija za varnost in sodelovanje v Evropi (OVSE) predstavlja 
              s 55 sodelujočimi državami največjo regionalno mednarodno organizacijo. 
              V regiji, ki jo pokriva, je OVSE primarni instrument za zgodnje 
              opozarjanje, preprečevanje konfliktov, pokonfliktno obnovo in krizno 
              upravljanje.  
            Zagotavljanje varnosti s strani OVSE temelji na sodelovanju in 
              celostnem pristopu do problemov, s katerimi se le ta sooča. Prednostne 
              naloge njenega delovanja predstavljajo: a) utrjevanje skupnih vrednot 
              držav članic in izgradnja demokratične družbe, ki temelji na vladavini 
              prava, b) preprečevanje lokalnih konfliktov ter stabilizacija in 
              vzpostavljanje miru na konfliktnih območjih, c) soočanje z varnostnimi 
              grožnjami ter preprečevanje nastajanja novih političnih, ekonomskih 
              in socialnih razlik. Temeljni dokument OVSE predstavlja Helsinška 
              sklepna listina, ki definira zaveze na politično-vojaškem in ekonomsko-okoljevarstvenem 
              področju ter področju človekovih pravic.  
            Glavne naloge Organizacije so: ukrepi za krepitev zaupanja in varnosti, 
              zgodnje opozarjanje, preventivna diplomacija, preprečevanje konfliktov, 
              pokonfliktna obnova, varstvo človekovih pravic, nadzor nad orožjem, 
              ukrepi za krepitev zaupanja in varnosti, krepitev civilne družbe, 
              demokratizacija, izgradnja institucij, opazovanje volitev, vzpostavitev 
              sodnega sistema, usposabljanje policije ter boj proti terorizmu, 
              organiziranemu kriminalu in trgovini z ljudmi. 
            OVSE po mednarodnem pravu nima pravnega statusa. Države, vključene 
              v OVSE, se formalno-pravno naslavljajo kot "sodelujoče države", 
              in ne kot "države članice", ki so pristopile h konkretnemu 
              ustanovnemu aktu. Njene odločitve niso pravno, temveč politično 
              zavezujoče. Navkljub temu ima številne lastnosti mednarodnih organizacij 
               stalne organe odločanja, stalni sedež in institucije, stalno osebje, 
              redni proračun in misije ter urade v številnih državah. Sedež organizacije 
              je na Dunaju. Nekateri uradi in institucije, ki delujejo v njenem 
              okviru, pa so še v Kopenhagnu, Ženevi, Haagu, Pragi in Varšavi. 
              Poleg teh deluje tudi 18 terenskih misij na področju Jugovzhodne 
              Evrope, Vzhodne Evrope, Kavkaza, in Centralne Azije. 
            Pri izvajanju svojih dejavnosti in uresničevanju zastavljenih ciljev 
              se OVSE intenzivno sodeluje z drugimi mednarodnimi organizacijami 
               OZN, Svet Evrope, EU, NATO.  
            Države članice OVSE so: Albanija, Andora, Armenija, Avstrija, Azerbajdžan, 
              Belorusija, Belgija, Bosna in Hercegovina, Bolgarija, Ciper, Češka, 
              Danska, Estonija, Finska, Francija, Gruzija, Grčija, Hrvaška, Islandija, 
              Irska, Italija, Kanada, Kazahstan, Kirgizija, Latvija, Lichtenstein, 
              Litva, Luksemburg, Madžarska, Makedonija, Malta, Moldavija, Monaco, 
              Nemčija, Nizozemska, Norveška, Poljska, Portugalska, Romunija, Rusija, 
              San Marino, Slovaška, Slovenija, Srbija in Črna Gora, Sveti sedež, 
              Španija, Švedska, Švica, Tadžikistan, Turčija, Turkmenistan, Ukrajina, 
              Uzbekistan, Velika Britanija, Združene države Amerike. 
            OVSE ima vzpostavljene tudi partnerske odnose s šestimi sredozemskimi 
              državami t.i. Mediteranski partnerji za sodelovanje (Alžirija, Egipt, 
              Izrael, Jordanija, Maroko, Tunizija) ter petimi azijskimi državami 
              t.i. Partnerji za sodelovanje (Afganistan, Japonska, Južna Koreja, 
              Mongolija in Tajska). 
              
               Zgodovina 
             Zgodovina OVSE sega v sredino 60-tih let prejšnjega stoletja, 
              ko je takratna Sovjetska zveza predlagala sklic Evropske varnostne 
              konference, ki bi sprejela pravno zavezujoč tekst, s katerim bi 
              potrdili obstoječe meje v Evropi in postavili okvir gospodarskega 
              sodelovanja med Vzhodom in Zahodom.  
            Začetek t.i. helsinškega procesa predstavlja otvoritev Konference 
              o varnosti in sodelovanju v Evropi (KVSE) v Helsinkih 3. julija 
              1973. V prvi fazi procesa je 35 zunanjih ministrov iz vseh evropskih 
              držav (razen Albanije), ZDA in Kanade sprejelo t.i. Modro knjigo 
              in predstavilo stališča svojih vlad glede varnosti in sodelovanja 
              v Evropi ter nadaljnjega delovanja Konference. Druga faza je potekala 
              v Ženevi od 18. septembra 1973 do 21. julija 1975, ko so strokovnjaki 
              35-ih držav v prvih multilateralnih pogajanjih med Vzhodom in Zahodom 
              oblikovali Sklepno listino KVSE. V tretji fazi - od 30. julija do 
              1. avgusta 1975 - je 35 predsednikov držav oz. vlad v Helsinkih 
              podpisalo Helsinško sklepno listino (Helsniki Final Act). S njenim 
              podpisom so države izrazile podporo nadaljevanju s Konferenco osnovanega 
              multilateralnega procesa, v katerem bi prihajalo do periodične izmenjave 
              stališč glede izvajanja določil navedenih v dokumentu, ter nalog 
              definiranih na Konferenci, kot tudi glede poglabljanja medsebojnih 
              odnosov, izboljšanja varnostne situacije in nadaljnjega procesa 
              sodelovanja.  
            Helsinška sklepna listina potrjuje 10 načel miroljubnega sožitja 
              (t.i. helsinški dekalog), s katerimi so bili vzpostavljeni temeljni 
              standardi o odnosih med državami, ter standardi ravnanja držav do 
              svojih državljanov: 1. suverena enakost držav; 2. izogibanje grožnji 
              s silo in njeni uporabi; 3. nedotakljivost meja; 4. ozemeljska celovitost 
              držav; 5. mirno reševanje sporov; 6. nevmešavanje v notranje zadeve; 
              7. spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin; 8. enakopravnost 
              in samoodločba narodov; 9. sodelovanje med državami; 10. izpolnjevanje 
              obveznosti po mednarodnem pravu.  
              Vzpostavljene so bile tri dimenzije sodelovanja (t.i. košarice), 
              ki so določile prvenstvena področja delovanja OVSE: (1) politično-vojaški 
              vidiki varnosti, (2) sodelovanje na ekonomskem, znanstvenem, tehnološkem 
              in okoljskem področju, (3) sodelovanje na humanitarnem in ostalih 
              področjih (človekove pravice, sodelovanje na področju kulture in 
              izobraževanja). 
            S spremembami v 80-ih in začetku 90-ih let prejšnjega stoletja 
              je morala KVSE svoje aktivnosti prilagoditi nastalim razmeram in 
              prevzeti nove naloge. Tako je bila 21. novembra 1990 podpisana Pariška 
              listina za novo Evropo, ki je postavila prve temelje za institucionalizacijo 
              KVSE kot foruma za politične konzultacije. Ob tem je bilo odločeno, 
              da se politične konzultacije izvajajo na ravni predsednikov držav 
              oz. vlad vsaki dve leti, da se ministri za zunanje zadeve sestanejo 
              najmanj enkrat letno kot formalni Svet, ter da se visoki uradniki 
              zunanjih ministrstev sestajajo občasno kot Odbor visokih uradnikov. 
              Oblikovan je bil tudi Sekretariat, Center za preprečevanje konfliktov 
              in Urad za svobodne volitve.  
            Na nadaljevalnem sestanku v Helsinkih od 24. marca do 8. julija 
              1992 so bili ustanovljeni Forum za varnostno sodelovanje, Visoki 
              komisar za narodne manjšine, Ekonomski forum in Finančni odbor ekspertov 
              v okviru Odbora visokih uradnikov. Takrat je bila formalno ustanovljena 
              tudi funkcija Predsedujočega (Chairman-In-Office), ki je odgovoren 
              za koordinacijo in konzultacije o vseh aktualnih KVSE zadevah.  
            Na Ministrskem svetu v Stockholmu od 14. do 15. decembra 1992 je 
              bila ustanovljena funkcija Generalnega sekretarja.  
            Zaradi navedenih institucionalnih sprememb je KVSE iz procesa prerasla 
              v organizacijo, ter se tako na Vrhunskem zasedanju v Budimpešti 
              leta 1994 preimenovala v Organizacijo za varnost in sodelovanje 
              v Evropi - OVSE. Ob tem so se organi preimenovali v Ministrski svet 
              (prej Svet KVSE), Visoki svet (prej Odbor visokih uradnikov) in 
              Stalni svet (prej Stalni odbor). Povečale so se pristojnosti Predsedujočega 
              OVSE, Generalnega sekretarja, Visokega komisarja za narodne manjšine 
              in Urada za demokratične institucije in človekove pravice (ODIHR). 
             
             Proces 
              odločanja 
             Na temelju enakosti vseh držav članic in kooperativnega pristopa 
              k varnosti se odločitve v OVSE sprejemajo s konsenzom - odločitev 
              je sprejeta, če nobena država ne izrazi zadržka do predloga. Dokumenti 
              in odločitve so za države članice OVSE politično zavezujoči ter 
              pričnejo veljati s trenutkom, ko je bilo doseženo soglasje. S sprejemom 
              novega dokumenta prejšnji ne postane neveljaven, temveč posamezni 
              dokumenti gradijo drug na drugem in tvorijo t.i. aquis OVSE, katerega 
              morajo sprejeti vse nove članice. 
            Po sprejemu odločitve s konsenzom lahko vsaka država članica poda 
              interpretativno izjavo, v kateri pojasni svoje zadržke. Izjava je 
              podana v pisni obliki in se doda k sprejeti odločitvi oziroma zapisniku 
              sestanka. 
            V posebnih primerih se lahko odločitve sprejmejo brez soglasja 
              vseh držav.  
            Postopek odločanja v OVSE pozna t.i. načelo konsenz minus ena, 
              kjer se odločitev sprejme tudi brez soglasja države, proti kateri 
              se ukrepi uvedejo. Slednje je bilo doslej uporabljeno zgolj enkrat 
              - leta 1992, ko se je odločalo o suspenzu članstva tedanje Jugoslavije. 
               
              Druga izjema je t.i. konsenz minus dva, po katerem lahko Ministrski 
              svet dvema državama v sporu ukaže, da poiščeta možnost sprave, četudi 
              ti dve izrazita zadržke. Ta izjema še ni bila uporabljena. 
            V primerih, ko ni mogoče doseči konsenza, lahko Predsedujoči povzame 
              vsebino sestanka ter v tej luči poda izjavo, povzetek ali zaključke, 
              ki so na njegovo zahtevo lahko pripeti k zapisniku sestanka. Države 
              članice imajo možnost komentiranja izjave, vendar se njihova stališča 
              ne obravnavajo kot interpretativne izjave in niso dodane k izjavi 
              Predsedujočega.  
            Proces odločanja usklajuje Predsedujoči OVSE. Le ta je odgovoren 
              za pripravo programa in organizacijo dela vseh pogajalskih in organov 
              odločanja OVSE. Prav tako organizira neformalne sestanke predstavnikov 
              držav članic, na katerih se razpravlja in pogaja o posameznih odločitvah, 
              izjavah in dokumentih, ki so kasneje tudi formalno sprejeti. 
              Vrhunska 
              zasedanja 
             Vrhunska zasedanja predsednikov držav oz. vlad OVSE potekajo praviloma 
              vsaki dve leti. Na njih se določajo in sprejemajo prednostne usmeritve 
              in naloge Organizacije. 
            Helsinki, 30.7. - 1.8.1975 
              Sprejeta je bila Helsinška sklepna listina, s katero so bili določeni 
              trije sklopi zavez (t.i. košaric) na politično-vojaškem in ekonomsko-okoljevarstvenem 
              področju ter področju človekovih pravic. Določeni so bili temeljni 
              standardi ravnanja držav (t.i. dekalog) ter ukrepi za krepitev zaupanja. 
              Listina predstavlja tudi osnovo za sodelovanje na področju gospodarstva, 
              znanosti, tehnologije, okolja in humanitarnih zadev. 
            Pariz, 19. - 21.11.1990 
              Na zasedanju je bila sprejeta Pariška listina za novo Evropo, ki 
              je formalno zaznamovala zaključek hladne vojne ter začela institucionalizacijo 
              KVSE. Udeleženci so pozdravili podpis Pogodbe o konvencionalnih 
              silah v Evropi (CFE). Ustanovljen je bil Urad za svobodne volitve, 
              ki se je dve leti kasneje preimenoval v Urad za demokratične institucije 
              in človekove pravice (ODIHR). 
            Helsinki, 9. - 10.7.1992 
              Ministri držav OVSE so sprejeli Helsinški dokument KVSE 1992 - Izzivi 
              sprememb, ki ugotavlja, da je KVSE regionalni dogovor v smislu VIII. 
              poglavja Ustanovne listine OZN. Ustanovljen je bil institut Visokega 
              komisarja za narodne manjšine, Forum za varnostno sodelovanje ter 
              Ekonomski forum. Sprejeta je bila odločitev o umiku tujih sil z 
              Baltika ter potrjena odločitev o suspenzu članstva tedanje Jugoslavije. 
            Budimpešta, 5. - 6.12.1994 
              Sprejet je bil dokument z naslovom Proti pristnemu partnerstvu novega 
              obdobja, ki je formaliziral spremembo imena iz KVSE v OVSE ter začel 
              razpravo o skupnem in celostnem varnostnem modelu za Evropo 21. 
              stoletja. Na zasedanju je bil formalno sprejet Kodeks obnašanja 
              pri politično-vojaških aspektih varnosti. 
            Lizbona, 2. - 3.12.1996 
              V lizbonski Deklaraciji o skupnem in celostnem varnostnem modelu 
              za Evropo 21. stoletja so bili zapisani varnostni izzivi in možnosti 
              za sodelovanje pri soočanju z njimi. Odobren je bil Okvir za nadzor 
              nad orožjem in razvoj programa Foruma za varnostno sodelovanje. 
              Ministri OVSE so pozvali Stalni svet k imenovanju predstavnika OVSE 
              za svobodo medijev ter sprejeli izjave o konfliktu v Gorskem Karabahu. 
            Istanbul, 18. - 19.11.1999 
              Sprejeta je bila Listina o evropski varnosti, ki predstavlja podlago 
              za kooperativno varnost, ter krepitev sodelovanja OVSE z ostalimi 
              mednarodnimi organizacijami in institucijami. Ustanovljene so bile 
              ekipe za hitro strokovno pomoč in sodelovanje - REACT; Operacijski 
              center v Sekretariatu OVSE, ki omogoča učinkovito pripravo in načrtovanje 
              hitre namestitve operacij OVSE na terenu ter Pripravljalni odbor 
              pod vodstvom Stalnega sveta za izboljšanje procesa konzultacij v 
              OVSE. Ministri so sprejeli tudi Deklaracijo Istanbulskega vrha. 
               
               Organi 
              in institucije 
              
             Vrhunsko 
              zasedanje (Summit)  
              predsednikov držav oz. vlad držav OVSE - poteka praviloma vsaki 
              dve leti. Na njem se določajo in sprejemajo prednostne usmeritve 
              in naloge Organizacije. Zadnje tako zasedanje je bilo leta 1999 
              v Istanbulu. 
              Pregledna 
              konferenca (Review Conference)  
              poteka pred vsakokratnim vrhunskim zasedanjem. Na njej se preučijo 
              aktivnosti in uresničevanje sprejetih odločitev in zavez, ter pripravijo 
              osnutki dokumentov, odločitev in izjav, ki bodo sprejete na vrhunskem 
              zasedanju. 
             Ministrski 
              svet (Ministerial Council)  
              na ravni zunanjih ministrov članic OVSE se sestaja v letih, ko ni 
              vrhunskih zasedanj. Na zasedanju zunanji ministri razpravljajo o 
              vseh pomembnih zadevah iz področja delovanja OVSE, pregledajo in 
              ocenijo aktivnosti Organizacije ter zagotovijo njihovo usklajenost 
              z osnovni političnimi cilji OVSE. Sprejete so ustrezne odločitve 
              za nadaljnje delo. Ministrskemu svetu, ki praviloma poteka v predsedujoči 
              državi, predseduje Predsedujoči OVSE.  
             Visoki 
              svet (Senior council)   
              sestavljajo politični direktorji z zunanjih ministrstev držav OVSE. 
              Ustanovljen je bil z namenom priprave dela in uresničevanja odločitev 
              Ministrskega sveta, ter za nadzor, upravljanje in koordinacijo zadev 
              OVSE v času med zasedanji le tega. Proces institucionalizacije Organizacije 
              je vodil v prenos številnih nalog Visokega sveta na Stalni svet. 
              Tako se je od leta 1997 Visoki svet sestajal enkrat letno v Pragi 
              zgolj kot Ekonomski forum.  
             Ekonomski 
              forum (Economic Forum) 
              je bil ustanovljen na podlagi odločitve ministrskega zasedanja v 
              Pragi leta 1992 z namenom spodbujanja dialoga o tranziciji in razvoju 
              v tržno gospodarstvo kot pomembnega prispevka k izgradnji demokracije. 
              Srečanja potekajo v okviru Visokega sveta OVSE enkrat letno v Pragi. 
              Forum predstavlja priložnost za izmenjavo pogledov na aktualna ekonomska 
              vprašanja ter predstavitev praktičnih rešitev razvoja sistema prostega 
              trga in gospodarskega sodelovanja med državami. 
             Stalni 
              svet (Permanent Council - "PC")  
              je glavni organ OVSE za sprejemanje odločitev, politični dialog 
              in razpravo. Sestavljajo ga stalni predstavniki držav članic pri 
              OVSE, ki se enkrat tedensko (praviloma ob četrtkih) sestajajo na 
              Dunaju in obravnavajo aktualno dogajanje na vseh področjih delovanja 
              ter sprejemajo odločitve glede nadaljnjih aktivnosti. Stalni svet 
              se občasno sestaja na ravni političnih direktorjev kot Okrepljeni 
              Stalni svet (Reinforced Permanent Council). Poleg formalnih 
              zasedanj Stalnega sveta potekajo na Dunaju številni neformalni sestanki 
              ter sestanki posameznih odborov, ki omogočajo izmenjavo mnenj glede 
              številnih zadev, obravnavanih v okviru OVSE. 
             Pripravljalni 
              odbor Stalnega sveta (Preparatory Committee - "PrepComm") 
              predstavlja forum za formalne politične konzultacije o vseh zadevah, 
              vključno z rednimi poročili o aktivnostih predsedujoče države. Pripravlja 
              odločitve, ki jih sprejme Stalni svet, ter dokumente, ki bodo posredovani 
              Ministrskemu svetu. 
             Forum 
              za varnostno sodelovanje (Forum for Security Cooperation - FSC) 
               
              se sestaja enkrat tedensko na Dunaju. V njegovem okviru poteka razprava 
              in sprejemanje odločitev glede vojaških vidikov varnosti in stabilnosti 
              na področju OVSE. Ima samostojen mandat in lasten štirimesečni ciklus 
              predsedovanja, ločen od predsedovanja OVSE. Glavni cilji so: pogajanja 
              o nadzoru nad orožjem, razorožitvi in ukrepih za krepitev varnosti 
              in zaupanja; redne konzultacije in intenzivno sodelovanje pri zadevah, 
              povezanih z varnostjo; zmanjševanje tveganja konfliktov in uresničevanje 
              dogovorjenih ukrepov. Skupna zasedanja Foruma za varnostno sodelovanje 
              in Stalnega sveta potekajo največ trikrat letno. 
             Svetovalni 
              odbor za upravljanje in finance (Advisory Committee on Management 
              and Finance - ACMF) 
              je zadolžen za oblikovanje letnega proračuna OVSE, ki je ključnega 
              pomena za nemoteno izvajanje aktivnosti Organizacije, vključno z 
              delovanjem terenskih misij. Sprejem le-tega ne pomeni zgolj odločitve 
              o finančnih in administrativnih vprašanjih delovanja OVSE, temveč 
              izraža tudi določene politične usmeritve njenega delovanja. Slovenija 
              je vodenje Odbora prevzela 1. oktobra 2004.  
             Kontaktni 
              skupini (Contact Groups) 
              predstavljata obliko partnerskega sodelovanja OVSE s šestimi sredozemskimi 
              državami t.i. Mediteranski partnerji za sodelovanje (Alžirija, Egipt, 
              Izrael, Jordanija, Maroko, Tunizija) ter petimi azijskimi državami 
              t.i. Partnerji za sodelovanje (Afganistan, Japonska, Južna Koreja, 
              Mongolija in Tajska). Skupinama predsedujeta prihajajoča in odhajajoča 
              članica OVSE Trojke. 
             Delovne 
              skupine in Neformalne odprte skupine prijateljev (Working Groups 
              and Informal Open-ended Groups of Friends)  
              ustanavlja država predsedujoča OVSE, ki določi tudi predsedujočega 
              posamezni skupini. Njihov namen je zagotavljanje večje preglednosti 
              in učinkovitosti pri konzultacijah z državami članicami. V omenjenih 
              skupinah običajno sodelujejo veleposlaniki ali člani stalnih misij 
              pri OVSE, ki imajo interes oziroma znanje s področja, s katerim 
              se ukvarja posamezna skupina. Skupine o svojem delu poročajo Pripravljalnemu 
              odboru ali Stalnemu svetu. Slednjemu se preko Pripravljalnega odbora 
              posredujejo tudi osnutki dokumentov. 
             Letna 
              pregledna varnostna konferenca (Annual Security Review Conference 
              - ASRC)  
              predstavlja forum za izmenjavo mnenj o aktualnih zadevah OVSE ter 
              za oblikovanje smernic nadaljnjega delovanja. Vsebinsko zajema vse 
              tri dimenzije OVSE. Na konferenci se opravi pregled varnostnih razmer 
              na področju OVSE ter oceni dejavnost v preteklem letu. Izvede se 
              tudi pregled rezultatov nadzora nad oborožitvijo, razorožitvijo 
              ter ukrepov za krepitev varnosti in zaupanja. 
             Predsedujoči 
              OVSE (Chairman-in-Office)  
              je minister za zunanje zadeve države članice, ki tisto leto predseduje 
              OVSE. Odgovoren je za izvedbo in usklajevanje aktivnosti OVSE, pri 
              čemer mu pomagajo Generalni sekretar in ministrska OVSE Trojka; 
              t.j. prejšnji, sedanji in prihodnji predsedujoči Organizaciji. Osrednje 
              naloge Predsedujočega obsegajo pripravo dnevnega reda dela, koordinacijo 
              aktivnosti posameznih organov in institucij OVSE, predstavljanje 
              Organizacije navzven ter nadzorovanje aktivnosti, povezanih s preprečevanjem 
              konfliktov, kriznim upravljanjem in pokonfliktno obnovo.  
             Parlamentarna 
              skupščina (Parliamentary Assembly) 
              trenutno šteje 317 poslancev iz držav članic OVSE in se sestaja 
              dvakrat letno. Ustanovljena je bila z namenom spodbujanja večje 
              vključenosti predstavnikov nacionalnih parlamentov v aktivnosti 
              OVSE - zlasti na področju krepitve demokratičnih institucij v državah 
              OVSE, pri razvoju in promoviranju mehanizmov za preprečevanje in 
              reševanje konfliktov ter razvoju institucij OVSE. Posebej aktivna 
              je na področju opazovanja volitev. Sedež Sekretariata Parlamentarne 
              skupščine je v Kopenhagnu. Funkcijo predsednika opravlja Alcee L. 
              Hastings. 
             Sekretariat 
              (Secretariat)  
              zagotavlja administrativno podporo zasedanjem Stalnega sveta, vodenje 
              arhiva OVSE, distribucijo dokumentov na zahtevo držav članic, informiranje 
              javnosti o glavnih aktivnostih OVSE ter operativno podporo celotni 
              Organizaciji. Z odločitvijo Vrhunskega zasedanja v Parizu je bil 
              prvotno ustanovljen v Pragi, kasneje pa se je na podlagi odločitve 
              Ministrskega sveta v Rimu preselil na Dunaj. 
            Sekretariat sestavljajo: 
            - Urad generalnega sekretarja (Office of the Secretary 
              General) koordinira podporo predsedujoči državi, ter tako 
              predstavlja osnovno točko vsakodnevnega usklajevanja s predsedujočo 
              v luči čim hitrejšega in nemotenega pretoka informacij. Urad skrbi 
              za vodenje delovanja Sekretariata (Executive management), obveščanje 
              javnosti (Press and Public Information Section), nudenje pravne 
              pomoči (Legal services), notranji nadzor (Internal oversight), vzdrževanje 
              stikov z mednarodnimi in nevladnimi organizacijami, mediteranskimi 
              in azijskimi partnerji ter drugimi državami (External co-operation), 
              varnost (Security coordinator). Med njegove naloge sodijo tudi aktivnosti 
              na področju enakopravnosti spolov (Gender issues), policijskih zadev 
              (Strategic Police Matters Unit), boja proti terorizmu (Action Against 
              Terrorism Unit) ter nedovoljene trgovine (Anti-Traficking Unit) 
            - Koordinator ekonomskih in okoljevarstvenih aktivnosti 
              OVSE (Coordinator of OSCE Economic and Environmental Activities) 
              si prizadeva za krepitev sposobnosti Stalnega sveta in institucij 
              OVSE, da se ustrezno odzivajo na ekonomske, socialne in okoljevarstvene 
              izzive varnosti. Deluje v podporo Predsedujočega OVSE. Zadolžen 
              je za: tesnejše sodelovanje OVSE z relevantnimi mednarodnimi organizacijami; 
              krepitev ekonomske, okoljevarstvene in socialne komponente delovanja 
              terenskih misij; poglobitev sodelovanja s Parlamentarno skupščino 
              OVSE; širitev stikov OVSE z nevladnimi organizacijami in zasebnim 
              sektorjem ter oblikovanje programov dodatnih aktivnosti, vezanih 
              na ekonomsko in okoljevarstveno dimenzijo OVSE. Funkcijo koordinatorja 
              opravlja Marcin Swiecicki. 
            - Center za preprečevanje konfliktov (Conflict 
              Prevention Centre - CPC) je bil ustanovljen na Vrhunskem 
              zasedanju v Parizu z namenom tesnejšega sodelovanja in koordiniranja 
              aktivnosti terenskih misij OVSE. Center ima ključno vlogo pri podpori 
              delovanja terenskih misij, saj koordinira njihove aktivnosti, jim 
              pomaga pri uresničevanju mandatov ter predstavlja stičišče za usklajevanje 
              aktivnosti v politično-vojaški dimenziji. Poleg tega je zadolžen 
              za podporo Predsedujočemu OVSE, Generalnemu sekretarju ter vsem 
              organom odločanja v OVSE glede izvrševanja nalog na področju zgodnjega 
              opozarjanja, preprečevanja konfliktov, kriznega upravljanja in pokonfliktne 
              obnove. Načrtuje in izvaja srečanja vodij misij; zagotavlja vsebinsko 
              podporo pri pripravi Letne pregledne varnostne konference; pomaga 
              predsedujoči državi pri pripravi obiskov vodij misij na Dunaju; 
              sodeluje pri vseh zadevah povezanih z mandati misij in terenskimi 
              aktivnostmi; nudi pomoč osebnim predstavnikom Predsedujočega OVSE, 
              ipd.. 
            V okviru Centra delujejo Oddelek za podporo terenskim misijam (Mission 
              Programme Section - MPS), Oddelek za načrtovanje operacij (Operations 
              Planning Unit - OPU). Slednji vključuje tudi delovno skupino za 
              upravljanje z mejami (border management issues), političnega analitika 
              in situacijsko sobo (Situation Room), ki predstavlja 24-urno dežurno 
              službo za vzpostavljanje stikov z misijami in ostalimi terenskimi 
              aktivnostmi ter kontaktno točko za vse zadeve povezane z varnostjo 
              v Sekretariatu in na terenu. V strukturi Centra deluje Skupina za 
              koordiniranje projektov (Project Management Cell) in Skupina za 
              podporo Forumu za varnostno sodelovanje (Forum for Security Cooperation 
              Support Unit). 
               
              - Oddelek za človeške vire (Department of Human 
              Resources), 
              - Oddelek za upravljanje in finance (Department 
              of Management and Finance), 
              - Urad sekretariata v Pragi (Prague Office of the 
              Secretariat). 
             Generalni 
              sekretar (Secretary General)  
              s sedežem na Dunaju deluje kot predstavnik Predsedujočega OVSE in 
              ga podpira v vseh aktivnostih, ki vodijo k uresničevanju ciljev 
              OVSE. Ob sprejemu ministrske odločitve v Stockholmu leta 1992, s 
              katero je bil ustanovljen omenjeni institut, je bilo določeno, da 
              avtoriteta Generalnega sekretarja izhaja iz skupne odločitve držav 
              članic, pri čemer le ta deluje v skladu s smernicami predsedujoče 
              države. 
            Med njegove naloge sodi upravljanje s strukturami in operacijami 
              OVSE - vključno s Sekretariatom; aktivno sodelovanje s Predsedujočim 
              OVSE pri pripravi in vodenju sestankov; zagotavljanje uresničevanja 
              odločitev; predstavljanje politike in delovanja OVSE v mednarodnem 
              okviru; vzdrževanje stikov z drugimi mednarodnimi organizacijami; 
              svetovanje o finančnih učinkih posameznih predlogov in zagotavljanje 
              ekonomičnega delovanja institucij. Prav tako zagotavlja skladnost 
              delovanja misij in institucij OVSE s pravili; redno poroča organom 
              OVSE o aktivnostih Sekretariata in terenskih misij ter pripravlja 
              Letno poročilo OVSE. Odgovoren je za administrativni, finančni in 
              kadrovski del delovanja OVSE; organizacijo konferenc; prevajanje; 
              informacijsko tehnologijo ter obveščanje javnosti. Generalnega sekretarja 
              na predlog predsedujoče države potrdi Ministrski svet. Mandat traja 
              tri leta z možnostjo podaljšanja za dve dodatni leti. Funkcijo generalnega 
              sekretarja OVSE opravlja Ján Kubiš.  
             Urad 
              za demokratične institucije in človekove pravice (Office for Democratic 
              Institutions and Human Rights - ODIHR)  
              s sedežem v Varšavi je glavna institucija odgovorna za: promocijo 
              demokratičnih volitev; praktično podporo pri vzpostavljanju demokratičnih 
              institucij in sistema človekovih pravic, krepitev civilne družbe 
              in vladavine prava, ter prispevek k zgodnjemu ugotavljanju in preprečevanju 
              konfliktov. Urad je tudi kontaktna točka za vprašanja Romov in Sintov. 
              Ustanovljen je bil na Vrhunskem zasedanju v Parizu kot Urad za svobodne 
              volitve, na Vrhunskem zasedanju v Helsinkih pa je bil njegov mandat 
              razširjen tudi na druga področja. Funkcijo direktorja urada opravlja 
              Christian Strohal. 
             Visoki 
              komisar za narodne manjšine (High Commissioner on National Minorities 
              - HCNM)  
              je zadolžen za zgodnje ugotavljanje in reševanje medetničnih napetosti, 
              ki bi lahko ogrozile mir, stabilnost in prijateljske odnose med 
              državami članicami OVSE. Institut Visokega komisarja je bil ustanovljen 
              na Vrhu OVSE v Helsinkih leta 1992 in deluje kot instrument preventivne 
              diplomacije. Deluje neodvisno od vseh vpletenih strani, opravlja 
              "on-site" misije, ter promovira dialog, zaupanje in sodelovanje. 
              Sedež ima v Haagu. Funkcijo Visokega komisarja opravlja Rolf Ekeus. 
             Predstavnik 
              za svobodo medijev (Representative on Freedom of the Media - RFoM) 
               
              spremlja razvoj medijev v državah OVSE, pomaga vladam pri spodbujanju 
              svobode, neodvisnosti in pluralizacije medijev ter opozarja v primeru 
              kršitev svobode izražanja. Funkcijo Predstavnika za svobodo medijev 
              opravlja Miklos Haraszti. 
             Posebni 
              predstavnik za boj proti trgovini z ljudmi (Special Representative 
              in Combating Trafficking in Human Beings) 
              deluje na področju celostnega pristopa do problematike trgovanja 
              z ljudmi. Zadolžen je za izvajanje Akcijskega načrta OVSE za boj 
              zoper trgovino z ljudmi. Funkcijo Posebne predstavnice opravlja 
              Helga Konrad. 
             Sodišče 
              za spravo in arbitražo (Court of Conciliation and Arbitration)  
              je bilo ustanovljeno z namenom reševanja sporov med državami članicami 
              OVSE, ki so pogodbenice Konvencije o spravi in arbitraži v okviru 
              OVSE, ki je stopila v veljavo 5.12.1994. Do danes je konvencijo 
              ratificiralo 33 držav članic. Sodišče ni stalni organ, temveč se 
              ustanovi "ad hoc", v kolikor je nanj naslovljena prošnja 
              za rešitev spora. Komisija za spravo v začetni fazi postopka posluša 
              primer in pripravi poročilo; nakar imata stranki na voljo 30 dni 
              časa, da zaključke Komisije sprejmeta. V kolikor do dogovora ne 
              pride, se poročilo preda v razsojanje Arbitražnemu sodišču, katerega 
              odločitev je zavezujoča. Člani sodišča so eminentne osebnosti s 
              širokimi izkušnjami v mednarodnih zadevah in mednarodnem pravu. 
              Doslej na sodišče ni bil naslovljen še noben primer. Funkcijo predsednika 
              sodnika opravlja Robert Badinter. 
             Instrumenti 
              OVSE ima za izvajanje svojih aktivnosti na voljo naslednje instrumente: 
             
            - Terenske misije so eden izmed primarnih in najpogosteje uporabljenih 
              instrumentov za dolgoročno preprečevanje konfliktov, krizno upravljanje, 
              reševanje konfliktov ter pokonfliktno obnovo. 
              - Misije za ugotavljanje dejstev in misije poročevalcev, so kratkoročni 
              obiski strokovnjakov in drugih predstavnikov OVSE, katerih naloga 
              je ugotavljanje dejstev, poročanje organom OVSE o svojih ugotovitvah 
              ter priprava priporočil. 
              - Osebni predstavniki Predsedujočega OVSE, so običajno izkušeni 
              diplomati ali ugledne politične osebnosti iz držav OVSE, ki so imenovane 
              in pooblaščene s strani Predsedujočega, da mu na podlagi jasnega 
              mandata pomagajo pri reševanju kriz ali konfliktov. 
              - "Ad-hoc" usmerjevalne skupine sestavlja manjše število 
              držav, vključno z OVSE Trojko, katerih namen je pomoč Predsedujočemu 
              pri specifičnih nalogah - zlasti na področju preprečevanja konfliktov, 
              kriznem upravljanju in reševanju sporov. 
              - Mehanizme za mirno reševanje sporov je mogoče aktivirati brez 
              konsenza, ter tako ob soglasju omejenega števila držav omogočajo 
              hitro odzivanje in vzpostavitev takojšnjih stikov med stranmi v 
              sporu. 
              - Mirovne operacije so lahko vzpostavljene v primeru konfliktov 
              med državami članicami OVSE ali v njih samih. Ta možnost doslej 
              še ni bila uporabljena. 
             Sodelovanje 
              z mednarodnimi organizacijami 
              Temeljno podlago za krepitev sodelovanja OVSE z drugimi mednarodnimi 
              organizacijami predstavljata Platforma kooperativne varnosti, ki 
              je bila sprejeta na vrhunskem zasedanju v Istanbulu leta 1999, ter 
              Strategija soočanja z grožnjami varnosti in stabilnosti v 21. stoletju, 
              sprejeta na ministrskem zasedanju v Maastrichtu. Glavni načeli medsebojnega 
              sodelovanja sta krepitev organizacij ter učinkovit multilateralizem. 
             
            Izmed 55 držav OVSE, ki so obenem članice OZN, je 46 članic Sveta 
              Evrope, 26 članic NATO in 25 članic EU. Zato predstavlja pretežni 
              del tozadevnih aktivnosti OVSE sodelovanje z OZN in njenimi specializiranimi 
              agencijami, Svetom Evrope, EU in NATO. Vse omenjene organizacije 
              se soočajo s podobnimi vprašanji, vendar vsaka s svojega zornega 
              kota. V ta namen so med njimi vzpostavljeni redni stiki. V praksi 
              je medsebojno sodelovanje najbolj razvejano z EU in NATO. 
              
             
             
             | 
            | 
            
            
               
                 | 
               
               
                 
                    
                   
                  Prednostne naloge OVSE v letu 2005 
                      
                    slovensko: (142 kB) 
                  Pogosto zastavljena vprašanja 
                    več >>> 
                  Publikacija Kultura dialoga: norme načela, 
                    zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih 
                      
                    slovensko: (1,15 MB)  
                  Pilotni projekt izobraževanja o človekovih 
                    pravicah 
                    več 
                    >>> 
                     | 
               
               
                 | 
               
             
            V središču
              
              Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>> 
            
            OSCE Chairmanship Newsletter >>> 
              
            
            Kontakt
            Ministrstvo za zunanje zadeve 
              Prešernova 25 
              SI- 1000 Ljubljana 
              Telefon: +386 1 478 2000 
              Telefaks:+386 1 478 2340 
              E-pošta: gp.mzz@gov.si
             
             
            o strani >>> 
           |