|
|
Dnevnik, 3.1.2005
Slovenija ne bo reformatorka. ©
Aleš Gaube, Ljubljana
Dvanajst mesecev bo slovenska diplomacija poskušala najti čim več
soglasja med 54 državami organizacije OVSE
Slovenija je 1. januarja prevzela predsedovanje Organizaciji za
varnost in sodelovanje v Evropi in tako nastopila svojo največjo
zunanjepolitično nalogo po vodenju varnostnega sveta OZN. Naslednjih
dvanajst mesecev bo Ljubljana skrbnik in menedžer 55-članske organizacije,
ki si lahko lasti delne zasluge za padec železne zaveze, vse odtlej
pa v spremenjeni politično-varnostni strukturi tudi sama išče nov
smisel obstoja. Zametki organizacije segajo v leto 1975, ko so se
današnje sodelujoče države združevale še v konferenčni obliki. Zaradi
političnih sprememb konec 80. in v začetku 90. let se je Konferenca
za sodelovanje in varnost v Evropi leta 1992 institucionalizirala
v organizacijo. Vendar OVSE v nasprotju z OZN ni subjekt po mednarodnem
pravu, zato so vse odločitve organizacije za sodelujoče države zgolj
politično obvezujoče. Sprejemajo se s konsenzom, kar pomeni, da
lahko katera koli država zaradi nestrinjanja blokira sprejetje katere
koli odločitve. Usklajevanje procesa sprejemanja odločitev pa je
prav ena izmed nalog predsedujoče države. Slovenija bo tako organizirala
neformalne sestanke sodelujočih držav, na katerih se bo razpravljalo
in pogajalo o podrobnostih posameznih odločitev in dokumentov, ki
bodo kasneje uradno sprejeti.
SLOVENIJA BO BENIGNA
A to je le ena izmed nalog predsedujoče države. S svojimi prednostnimi
nalogami namreč poskrbi za določeno usmeritev organizacije v letu
njenega predsedovanja. Slovenija jih za zdaj še ni predstavila.
To bo uradno, ob nekakšnem ceremonialnem prevzemu predsedovanja
čez deset dni, storil zunanji minister Dimitrij Rupel.
V svojih dosedanjih nastopih je minister že nakazal, da bi Ljubljana
rada posebno pozornost posvetila jugovzhodni Evropi, toda vprašanje
je, ali bo takšna osredotočenost sploh možna, saj preostale tri
krizne regije, vzhodna Evropa, Kavkaz in osrednja Azija, s katerimi
se ukvarja OVSE, niso prav nič manj problematične od zahodnega Balkana.
Zunanji minister bo po lastnih predvidevanjih za ukvarjanje z OVSE
porabil okoli 70 odstotkov časa, po bolgarskih izkušnjah sodeč pa
bi bil lahko zaradi udeležbe na sestankih ali obiskih v posameznih
regijah zunaj države tudi 170 dni.
Kakšni so torej uresničljivi cilji Slovenije kot predsedujoče?
Če sklepamo po odzivih slovenskih diplomatov, ki želijo ostati neimenovani,
Ljubljana med svojim predsedovanjem organizaciji ne želi prizadejati
nobene škode. Kakšnega bistvenega napredka pri vprašanjih reforme
organizacije in njene večje uravnoteženosti v Mladiki tako ne pričakujejo.
Iskanje reformnih predlogov organizacije so prepustili skupini uglednih
osebnosti, ki pa bo morala biti oblikovana pod slovenskim predsedovanjem.
Poročilo z reformnimi predlogi naj bi ta oddala do junija, če pa
bi bil med sodelujočimi državami dosežen konsenz, bi jih lahko sprejeli
že na decembrskem ministrskem svetu OVSE v Ljubljani. Slovenija
si sicer želi, da bi
soglasje za večjo učinkovitost organizacije države vendarle uspele
doseči med njenim predsedovanjem.
PREPAD MED VZHODOM IN ZAHODOM
Toda posredniška naloga bo težka in zahtevna. Prepad med Vzhodom
in Zahodom se je v OVSE nakazoval že nekaj mesecev. Dokončno pa
je z vso silovitostjo izbruhnil med zadnjim decembrskim ministrskim
svetom v Sofiji. Negotovost glede rezultata na ukrajinskih volitvah
je bila le zadnja pika na i. Med nekdanjimi sovjetskimi republikami
in državami zahodno od Dunaja se je namreč ustvaril globok prepad
o usmeritvah organizacije. Devet držav nekdanje SZ je namreč ostro
obsodilo nenehne kritike o nespoštovanju človekovih pravic, ki jih
OVSE vedno usmerja prav nanje, medtem ko denimo slab položaj ruske
manjšine v baltskih državah še zdaleč ne dosega podobnega odmeva.
Zato se deveterica poleg splošne reforme OVSE zavzema tudi za bolj
uravnoteženo delovanje vseh treh stebrov organizacije (politično-vojaškega,
ekonomsko-okoljevarstvenega in humanitarnega).
OVSE v številkah
V organizaciji sodeluje 55 držav. Njen letni proračun znaša 179
milijonov evrov, slovenski delež znaša 0,14 odstotka proračuna,
kar je v letu 2004 zneslo okoli 270.000 evrov. Med slovenskim predsedovanjem
se bo z organizacijo in z vsemi povezanimi vprašanji na MZZ ukvarjalo
približno 15 ljudi ter 12 ljudi v slovenski misiji pri OVSE.
Terenske misije so najpogosteje uporabljeni instrument delovanja
OVSE. Organizacija ima trenutno 18 misij v 16 državah, v katerih
deluje skoraj 4000 pripadnikov mednarodnega in lokalnega osebja.
Osredotočene so predvsem na vzpostavitev demokratičnih sistemov
in pravne države, prav tako pa nudijo pomoč in nasvete na vseh področjih,
dogovorjenih med OVSE in gostujočo državo.
© Pravice pridržane. Vsaka uporaba besedila ali njegovega
dela je dovoljena le s predhodnim soglasjem avtorja.
- Prispevek
v elektronski obliki .pdf
(slovensko besedilo - 121 kB)

|
|
|
Prednostne naloge OVSE v letu 2005
slovensko: (142 kB)
Pogosto zastavljena vprašanja
več >>>
Publikacija Kultura dialoga: norme načela,
zaveze, institucije, delovanje. OVSE 30 let po Helsinkih
slovensko: (1,15 MB)
Pilotni projekt izobraževanja o človekovih
pravicah
več
>>>
|
|
V središču
Sklepno poročilo in ocena predsedovanja Slovenije OVSE, 267 kB >>>
OSCE Chairmanship Newsletter >>>
Kontakt
Ministrstvo za zunanje zadeve
Prešernova 25
SI- 1000 Ljubljana
Telefon: +386 1 478 2000
Telefaks:+386 1 478 2340
E-pošta: gp.mzz@gov.si
o strani >>>
|